rätt/fel

Det finns inget rätt eller fel, bara ett accepterande av nuet precis som det är. Döm inte, värdera inget. Det finns ingen rätt eller fel uppfattning av verkligheten, bara din alldeles egna, som aldrig behöver kategoriseras in i rätt eller fel. 
Så försöker jag nu öva mig i mindfultänkandet. Det är inte lätt, men jag jobbar med det. Till hjälp har jag diverse coacher av olika slag, både professionella och mer vänskapliga, (dock lika proffsiga). Jag läser också en bok som en vän tipsat om av Jon Kabat-Zinn, Vart du än går är du där. Den är så läsvärd. Med korta koncentrerade kapitel, komprimerade av vishet som lätt går att läsa. Sedan kan det behövas läsas om många gånger innan jag riktigt tror att jag förstår.
I flödet av dessa tankar så berättar Filippa en kväll efter godnattläsningen att två andra barn tycker att hennes gubbar, som hon ritar, är konstiga. De har ingen hals, ingen mage tycker de. Och jag suckar i mitt inre och tycker att det är så tråkigt och sorgligt att så små barn redan nu har en uppfattning om vad som är rätt och fel. F förklarar sedan att hennes gubbar, som oftast är tjejer, prinsessor, visst har magar och halsar det är bara att de är oftast osynliga. Och jag tänker att jag är glad att hon dels inte känner sig ledsen eller kränkt utan mer konstaterar att dessa barn ser på saken på sitt vis, dels att jag älskar hennes kreativitet som inte alls låter sig begränsas i dikotomin rätt eller fel. För det är så kreativitetsdödande. Så jag avslutar med Helder Camaras ord:

Herre förbarma dig
och se med särskild ömhet
till dessa personer
som är så väldigt logiska,
så väldigt praktiska,
så väldigt realistiska
att de blir irriterade
över att man kan tro på
en blå liten häst

 


Kommentarer
Postat av: Cristina

Kloka tankar... Tackar för det spännande boktipset!

Finurliga o starka F ! Finns inga rätt eller fel när fantasin och kreativiteten flödar.

2010-11-22 @ 21:56:45
Postat av: Sofia

Tack! Jag tror också som du skriver att det inte finns kreativitet om det finns rätt och fel, det passar liksom inte ihop! Kram!

2010-11-28 @ 21:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0