maktmissbruk

Jag tittar just nu mycket på inspelad film från olika förskolor, vilket är intressant förstås. Ibland blir jag bara så upprörd och även sorgsen över vilka vuxna som barn utsätts för i förskolan. Igår tittade jag på en filmsnutt där en äldre kvinnlig förskollärare säger till en pojke fem år, Henrik, som är en pojke med ett naket ansikte, om ni förstår. Han är ett barn som är lite känslig skulle de flesta säga, han behöver i alla fall vuxna som är mycket kompetenta på att bemöta yngre människor. Den här situationen utspelas precis innan mellanmålet. (kärring) Pedagogen säger när de precis ska gå iväg för att äta mellanmål, "men Henrik, har du hål i strumpan? Jaa säger Henrik och tittar ner på sin strumpa, Jahaja säger då (kärring) pedagogen. Vad f-n menar hon med det? Jag hade kunnat ta detta uttalande med mer ro om hon i samma veva föreslagit att de skulle kunnat leta fram nya strumpor till Henrik, eller om hon följt upp med att undra om han frös om fötterna eller om det bara så kändes obekvämt. Men att bara konstatera och lämna obehaget hos honom, att hans föräldrar varit oansvariga och tagit på trasiga strumpor, är inget som ett barn någonsin ska behöva känna obehag för. Det som gör mig upprörd är också att Henrik kan ju inte välja att gå därifrån, han är helt utelämnad att tillbringa, infinna sig och formas varje dag tillsammans med denna pedagog. Det är av oerhörd vikt vilka vuxna som arbetar i förskolan och i skolan samt att de vuxna som arbetar i förskolan ser vikten i och följden av sitt förhållningssätt. Också viktigt att vi som föräldrar aldrig aldrig någonsin lämnar våra barn till vuxna där vi har en minsta aning eller tvekan om hur de bemöter våra barn, det är inte värt det. Nu tillbaka till filmerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0