acceptans

Jag läser fortfarande Kabat-Zinn. En av de meningar jag gärna läser om igen är: "du kan inte stilla vågorna men du kan lära dig surfa". Visst är det fint? Oro, ångest, rädsla, stress kommer alltid att finnas där men man kan lära sig hantera och acceptera. Och när man hanterar och accepterar så stannar man också i nuet istället för att sväva iväg i en massa malande värderande, nedvärderande tankar. Han skriver också om alla ögonblick under en dag vari vi inte är närvarande. Istället är vi i tanken flera steg framåt i planeranden och strävanden eller i värderandet. Dessa frånvarande ögonblick är stunder då vi istället kunnat valt att vara förankrade i nuet. Detta sätt att tänka på känns så mycket mer konstruktivt och hoppfullt är de där orden som finns på miljarder  fåniga vykort "alla dessa dagar och år, inte visst jag att det var livet".

Nu försöka sova, alla sover utom jag just nu och det är onödigt slöseri med sömn att inte sova då. Gnattkram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0