nattåget


Ja nu har jag varit i Lissabon. Boken Nattåg till Lissabon av Parcal Mercier är utläst. Kan varmt rekommenderas att ge sig ut på den här läsupplevelsen. Så intressant bok med mycket spänning, mycket filosofiska avsnitt och fin text. Till exempel så här slutar första kapitlet. " Gregorius vände på klacken och gick långsamt mot Kirchenfeldbrucke. När bron kom i besiktning hade han en besynnerlig, lika oroande som befriande känsla av att han nu var på väg att vid femtiosju års ålder för första gången ta sitt liv i sina egna händer". Visst vill man läsa mer. Ibland blandas det in filosofiska citat typ det här som jag tycker mycket om; "vi är alla lappverk, av en väv så formlös och skiftande, att varje bit, varje ögonblick spelar sitt eget spel. Och det är lika stor skillnad mellan oss och oss själva som mellan oss och andra". (Michel de Montaigne)
Hmm jag är lite ovan att recensera böcker känner jag, men jag tyckte hur som helst om den här boken mycket och jag saknar den nu när den är utläst. Ska snart berätta vilka böcker jag nu istället har på nattduksbordet. Men ska nu ägna mig en stund åt jobbskrivande iställer för bloggskrivande.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0