kaffe och knorrande sovljud

Har just tagit dagens första kopp kaffe, med varm mjölk. Den godaste koppen är nog dagens första. L snusar i sin lilla korg här bredvid, sprattlar till då och då och gör små knorrande sovljud. Undrar hur länge hon tänker sova. Försöker planera lite bara för att vi ska försöka gå ut och äta lunch med några arbetskamrater, stora projekt på gång ;-)
Filippa är på förskolan, idag gick det utan tårar och protest. Förra veckan ville hon inte alls gå hemifrån på morgonen. Hon hanterar sitt storasysterskap på ett ärligt och autentiskt vis, om man kan uttrycka det så, ena stunden med översvallande stolthet och kärlek mot lillasyster, stunder med ilska mot mig när jag ammar, ögonblick när hon uttrycker att det är trist att ha en lillasyster och "jag tänker inte alls hjälpa till att sköta om henne". Men de värsta berg och dalstunderna blir allt färre och det känns som om hon är i mer balans nu än de första dagarna. Tack och lov att vi har så bra förskola som ger henne så mycket trygghet och stabilitet de dagar som hon nu går där. Även om vi kanske inte riktigt var beredda på hennes reaktion på syskonskapet så är jag glad att hon uttrycker sig och reagerar allt efter hur hon känner, hellre än att hon i tysthet skulle bita ihop och kanske rikta känslorna mot lillasyster.

Kommentarer
Postat av: a-s

boktips.... "jag vill också ha ett syskon" :) den har vi läst med god framgång.

2010-05-04 @ 13:49:29
URL: http://www.ekenbergskan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0