på vår förskola

På vår förskola växer barnen. Det gör de väll på alla förskolor, men på vår förskola, där vår dotter går, så växer även barn på andra vis. För vi har de allra mest speciella pedagoger där. De ser och är med barnen på deras nivå, försöker se deras perspektiv och de utmanar och utvidgar deras perspektiv. Eftersom de alltid är bredvid och tillsammans med barnen kan de också berätta de mest detaljrika historier till oss föräldrar när vi kommer och hämtar våra skatter. Då växer även vi föräldrar och samvetet som ibland får sig en törn när man tycker att man lämnar bort sina barn en stor del av veckans timmar minskar. En god vän sa "om min son gått kvar på den första förskolan vi gick på hade han aldrig haft samma självkänsla som han nu har fått på den andra förskolan". Det är så obeskrivligt viktigt för barns identitet och utveckling vilka vuxna de möter varje dag. Och det är sorg att så många pedagoger ute på våra förskolor inte är medvetna om detta. Det måste finnas goda kvaliteter i de människor som tar hand om det finaste vi har. Det är med stor lycka och trygghet jag med visshet vet att pedagogerna på vår förskola vet vikten av detta och agerar efter detta.

 

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Absolut! Hörde en sådan sorglig historia idag om en pojke som inte får "växa" så bra på sin förskola.

Jag träffade en man, nästan 30 år gammal, som hävdade att den bästa pedagog han träffat var hans dagisfröken! Så kommer det att bli för våra barn också!

2009-11-11 @ 22:39:55
URL: http://saramarklund.wordpress.com
Postat av: monica

Hej!

Vad skönt att det finns föräldrar som verkligen är SÅ nöjda med sina barns pedagoger på förskolan,jobbar själv som pedagog på en småbarnsavdelning och vi får mycket uppskattning av föräldrarna på vad vi gör. Vi har precis börjat med teckenkommunication och det är SÅ roligt,barne lär sig jättefort och kan bli förstådda på ett helt annat sätt.

Ni föräldrar va ej blyga på att tala om att just din barns pedagog gör ett bra jobb,vi behöver höra det och vi tar vara på det. Tack för mig,Mvh Monica

2009-11-11 @ 22:59:11
URL: http://mammafraninlast.blogg.se/
Postat av: Sofia

Tack för kommentarer!

Sara: ja jag tycker också det känns fint att våra barn får så fina minnen från sin förskoletid, det är det bästa!

Monika: Jag håller med om att vi som föräldrar borde visa vår tacksamhet till de pedagoger vi så uppskattar. Jag är själv förskollärare egentligen, även om jag nu gör lite andra saker, så jag vet hur mycket man som pedagog uppskattar att få höra från nöjda föräldrar. Teckenkommunikation tror jag också på, har inte direkt arbetat med det själv, men jag har på nära håll sett effekten av pedagoger som brukat det. Både i arbetet med barn med språkförseningar, men även i småbarnsgrupper.

2009-11-13 @ 09:53:32
URL: http://poffens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0