nässpray och öronont

Natten till måndag hade Filippa ont i örat och i halsen, grät och mådde dåligt. Det är det värsta, det finns inget som gör mig så orolig som när hon gråter och säger att hon har ont. Jag gick ner och hämtade smärtlindring och sen satt hon i mitt knä och drack och somnade om. Innan hon somnade sa hon, "tack mamma du är min bästis som hämtade meducin". Jag låg vaken några timmar till och lyssnade till andetagen och till pappans snusande. Pappor är alltid bättre på att somna om. Uppe på morgonen för att ringa vårdcentralen och de ringde upp rätt snabbt. "Nja, har hon bara haft ont sen igårkväll och du har inte gett henne nässpray än? Jag svarade att  hon verkligen inte tycker om nässpray. "Ja men det är bara att vänja henne, håll henne hårt med huvudet bakåt och spruta in". Jag vet att man kanske måste göra på det viset, men det tar mig så emot, jag hatar att göra övergrepp på hennes integritet. När det har hänt vid några tillfällen att vi måste göra på detta hemska vis så är vi helt skakade både hon och jag en lång stund efteråt. Grejen är att man känner sig helt dumförklarad som förälder ibland när man ringer sjukvården. Efter viss övertalning fick vi en läkartid och penicillin utskrivet för öroninflammation och halsfluss. Hemma igen så skulle vi svälja penicillin, Kåvepenin med kolasmak. Varför, varför skriver de ens ut denna hemska medicin, den går helt enkelt inte att svälja, den går inte ens att lukta på. Filippa kräktes direkt av att bara få in det i munnen. Jag laddade för nytt samtal till vårdcentralen med vädjan om att få ny smak på penicillin. Den underbaraste sköterskan svarade att "så klart kan hon inte svälja det där, jag ska se till att de skriver ut det ni brukar få, hon måste ju kunna svälja sin medicin". Tack underbara du för att du svarade på det viset och inte med förmaningar och andra hemskheter som totalt förminskar människor.


Kommentarer
Postat av: Anonym

ojojoj...

Kolla om hon kanske vill ta nässprayen själv. Det brukar våra små göra och då fungerar det bättre!

2009-11-27 @ 22:54:52
URL: http://saramarklund.wordpress.com
Postat av: Anonym

ja, ska pröva det nästa gång. Jag refererar till att ni brukar göra så :-)

2009-11-27 @ 23:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0