Så vackert är Stockholm

Vi åkte ner till Stockholm i fredagseftermiddag för att fira lilla julafton med brorsans familj. Så jättemysigt hade vi, vi var i deras lilla söta lägenhet i Enskede, som dom hade pyntat med julgran och massa ljus och pepparkakshus, det var så fint där! Filippa sov när vi kom ner på fredagskvällen, vi körde Essingeleden mot Hägersten där hotellet låg och som vanligt när vi närmar oss Stockholm och när man ser vyerna över staden där man kör över Essingeöarna slås vi alltid båda två av hur speciellt det känns att återse Stockholm. Men vi har båda svårt att sätta fingret på vad det är som känns så speciellt. Så klart är en del att det känns som hemma eftersom vi bott så länge där, det finns så många minnen i många vrår av Stockholm. Men det är också själva stadsbilden, alla hus och miljöer som bär på så mycket. Igårkväll åkte vi hem samma väg genom Stockholm och då spelades Peter Jöbacks Stockholmslåt på radion och det är faktiskt rätt bra textrader för att verbalt försöka beskriva det vackra, speciella och märkvärdiga med Stockholm.

Refr
Jag ser smutsen och mörkret i Gamla stan
känner doften av rädsla från Stureplan
och jag vill bara gråta
så vackert är Stockholm i natt

Och jag går Skeppsbron framåt, böjer mig i vinden
det verkar regna nu, jag torkar mig om kinden
och i vattnet ligger båtarna,
jag gissar att de längtar härifrån

Refr
Jag ser Strandvägen sträcka sig mätt och nöjd
jag ser blåljusen flimra på Söders höjder
jag vill bara gråta
så vackert är Stockholm i natt

Jag ser smutsen och mörkret i Gamla stan
känner doften av rädsla från Stureplan
och jag vill bara gråta
så vackert är Stockholm i natt

När vi körde in i Härnösand i natt var det dock otroligt vackert med alla snövita skogar och havet i öster. Nu till lite avhandlingsarbete!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0